Åmli sokn
Tilgjengeligheitserklæring

Alle nettsider krever nå en tilgjengelighetserklæring. Denne kan du lese ved å klikke på linken under

Les tilgjengelighetserklæringen

Elektronisk melding

Vi tek i bruk elektronisk melding til dåp, vigsel og konfirmasjon.
Ved å nytte denne vil du kunne sjå dei sundagane det er dåp og sjølv registrere dei aktuelle opplysningane.  Du vil så bli kontakta av kyrkjekontoret. Ved ønske om vigsel kan du legge inn ønsket dato og kyrkje.
Konfirmasjonspåmelding vil vere tilgjengeleg i annonserte periodar.

MOT HELG

En ny hilsen fra vikarprest Christopher Woie til denne siste første helgen i mai!

Evangeliet 4.søndag i påsketiden: Johannes 16, 16-22.
Ha det mamma! Lille Christopher går i 1.klasse. Mamma sendte oss bildet av ham, i regnfrakk og lue, klar til å begynne igjen, sist mandag. Glad og tommelen opp. Barnebarnet vårt gledet seg. Han skulle være borte en stund fra hjemmet, være sammen med andre barn, lærere, og passe veldig på alt av nye regler. Utfordrende for de små, men han var stolt, dette skal gå bra! Noen timers adskillelse går som regel greit.

I denne søndagens evangelietekst  forbereder Jesus disiplene på fravær: « Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere seg meg.» Der og da forstod nok ikke disiplene så mye av det Jesus sa. - Vi er i påsketiden, mellom påske og Kristi himmelfartsdag og pinse. Det Jesus sa til dem de gang, var å forberede dem på fravær. Samtidig med løfte om at Jesus alltid ville være nær dem, nær i sin kirke, nær oss. « Dere skal sørge, men sorgen skal bli forvandlet til glede».

Disiplene forstod det senere. Det er livserfaring som kan gi trygghet. Men jeg må legge til, dessverre for en del  fører livserfaring til det motsatte. - Disiplene hadde ingen troserfaring med det Jesus sa til dem. Flere ganger hadde han gjentatt hva som skulle skje. Men de skulle erfare det senere. Da de etter pinsedagen ble sendt ut for spre evangeliet, bygge kirker, etablere menigheter. Da fikk de erfare at Jesus gikk med dem. De fikk oppleve at de eide et levende håp, og at ingen kunne ta den gleden fra dem. Verken motgang, forfølgelse- alt som det å følge Jesus skulle medføre. Gleden over å være en kristen var forankret i noe større, noe utenfor dem selv, i Kristus.

Glede i en kristetid. Ordet glede er nærmest blitt et fremmedord når coronapandemien herjer. Krise, sykdom, død, økonomisk katastrofe, konkurs, begynne på nytt er ord som preger nyhetsbildet. Jeg tror ikke begrepet glede som Jesus  bruker er situasjonsbetinget. Men er en tilstand av trygg tilhørighet. Og jeg tror det er noe vi trenger å bli minnet på. Når livet for så mange av oss- i hele verden- settes på prøve. Jesus er ikke borte- har ikke reist fra oss.- Derfor skal evangelieteksten også oppmuntre oss til videre dugnad, solidaritet og kampen for rettferdighet, slik en annerledes feiring av 1.mai i år også har focus på.
Til slutt- jeg ønsker  god helg  med en salmelinje fra nylig avdøde salmedikter Svein Ellingsen, Norsk Salmebok nr.196:
« Se, i oppstandelsens tegn skal vi leve».

Herren velsigne deg og vare deg.
Herren la sitt andlet lysa over deg og vere deg nådig.
Herren lyfte sitt åsyn på deg og gje deg fred.

Publisert av: Liv Eikås-Homme den 26-03-2020

søndag 28 april
Åmli kyrkje
onsdag 8 mai
ÅPOS

Lenker

Åmli sokn

4865 ÅMLI
Tlf.   90 71 73 40
Mob: 94 16 30 84 (kirkeverge)

amli.kyrkje@amli.kommune.no

LITT AV KVART

Her finn du oss:

Åmli kyrkjelege fellesråd

Gjøvdal kyrkje

Tovdal kyrkje

Åmli kyrkje

Åmli kyrkje frå ein ny vinkel!

Sjå video laga av Svein Mortensen